Camera instellingen voor beginners

Als je nog niet echt vertrouwd bent met je nieuwe digitale camera. Hieronder enkele instellingen en tips:

Resolutie: geeft aan in hoeveel pixels je fotografeert. Neem een zo groot mogelijke geheugenkaart, hoe meer pixels, hoe meer geheugen vereist.

Opname: stel de opnamemodus in op volledig automatisch, veelal aangeduid met de instelling AE. Hiermee worden de belangrijkste zaken zoals witbalans, flitser en belichting automatisch geregeld. Er zit wel een nadeel aan deze instelling, er zijn situaties waarin jezelf een aantal dingen wilt bepalen zoals flitser aan of uit.

Focus: hiermee wordt scherpstelling bedoeld. Het beste kies je voor een autofocus die in het midden van het beeld scherpstelt. Meestal zie je dan een cirkel, rechthoek of kruis midden op je scherm van je camera.

Kwaliteit: stel mogelijk in op de best beschikbare kwaliteit superfijn/ extra hoog. Indien je de mogelijkheid hebt om (ook) in RAW op te slaan: doen (lees hier waarom)

Flitser: bij automatische opnamemodus kiest de camera de juiste instelling en stel in op rode ogen vermijden.

Zoom: gebruik alleen de optische zoom bij compactcamera’s, voor de beste kwaliteit foto’s. Probeer liever het onderwerp van dichterbij te fotograferen of crop later het beeld software matig. Hiermee behaal je het beste resultaat.

Iso( waarden): andere benaming hiervoor is lichtgevoeligheid. Met de iso waarden wordt aangegeven hoe gevoelig de sensor reageert. De camera kiest hierbij in de volautomatische stand de juiste belichting voor de foto.

Witbalans: het corrigeren van je kleuren in je foto rekening houdend met het licht waarin je foto werd genomen. In je camera zal de automatische instelling prima zijn werk doen.